Prednosti jutarnjeg treninga

Odlučili ste se da deo vaše svakodnevnice postane i trening, ali se pitate koji je to period u toku dana kada ste najproduktivniji i kada ćete postići najbolje rezultate. Odgovor na ovo pitanje bi bio: jutro, a u nastavku pročitajte o konkretnim prednostima jutarnjeg treninga baziranim na mnogobrojnim istraživanjima i testovima.

Metaboličke promene

Fizičkom aktivnošću u ranim jutarnjim časovima pokreće se metabolizam i održava se ubrzanim narednih nekoliko sati, a ponekad i do 24h. Kao rezultat toga, povećava se sagorevanje kalorija tokom dana za 30% čak i kada Vaš posao podrazumeva sedenje za stolom ili vožnju automobilom.

Jedno istraživanje pokazalo je da su ispitanici koji su trenirali rano ujutru sagoreli dodatnih 190 kalorija nakon treninga (za 14 sati), za razliku od ispitanika koji nisu vežbali.

 ciklus postepenog vraćanja tela na prvobitni nivo potrošnje kiseonika
Na grafikonu je prikazan ciklus postepenog vraćanja tela na prvobitni nivo potrošnje kiseonika i sagorevanja kalorija (EPOC).

Uticaj na vitalnost i fokus

Jedna od prednosti jutarnjeg treninga jeste ubrzavanje cirkulacije čime se smanjuje mogućnost zgrušavanja i pojave tromba u krvnim sudovima. Ovo je važno jer mali ugrušci mogu da izazovu srčani udar ili šlog. Ovome su najviše izloženi oni koji na poslu provode mnogo sati sedeći. Vežbanjem se prevenira, smanjuje ili potpuno eliminiše pojava grčeva u telu. Povećava se količina krvi koja ide do najudaljenijih delova tela, svih ćelija i do kože, što pruža bolji i zdraviji izgled.

Naučno je dokazano da jutarnje vežbanje pospešuje koncentraciju i sposobnosti uma. Fizičko vežbanje ujutro produbljuje disanje, što dovodi do toga da se povećava koncentracija hemoglobina u krvi, koji prenosi kiseonik iz pluća po celom telu. Zanimljivi su i rezultati istraživanja koji upoređuju efektivnost treninga u odnosu na jutarnju kafu.

vežbanje vs kafa
Rezultati pokazuju da trening ima dvostruko bolji efekat na kognitivne procese nego šolja kafe!

Kvalitetniji san

Ako trening započnete u 7 ujutru, ne samo da ćete imati duži i lepši san, već će se i kvalitet sna poboljšati, a samim tim ćete se i buditi odmorniji. Nasuprot tome, večernji trening može imati suprotan efekat. Tokom treninga, naše telo luči hormone, među kojima i adrenalin, koji vas, složićete se, neće navesti da zaspite na vreme.

Vežbanje svakog jutra otprilike u isto vreme, naročito buđenje u isto vreme, reguliše rad Vašeg endokrinog sistema i srčani ritam. Vremenom će i samo ustajanje u isto vreme biti sve lakse, a i budilnik će biti sve manje potreban.

Regulisanje apetita

Jutarnji vežbači su potvrdili da vežbanje reguliše njihov apetit tokom dana jer pomaže pri kontroli šećara u krvi i zato što aktivnost uzrokuje lučenje endorfina koji smanjuje apetit. Oni vode računa o zdravoj ishrani i biraju zdravije namirnice.

Ukoliko vam buđenje predstavlja problem i napor, evo nekih saveta kako da to prevaziđete:

  • Alarm udaljite od svog kreveta, da vam ne bude na dohvat ruke.
  • Kada ustanete, ne pravite pauze, već se što više krećite i sve završavajte u pokretu.
  • Pronađite nešto što će vam u kratkom roku doneti zadovoljstvo (muzika, TV i sl.)
  • Ne preskačite zagrevanje!
  • Odredite trajanje treninga u odnosu na potrebe.

Pored svih činjenica i konkretnih primera o prednosti jutarnjeg vežbanja, preporučujem da, za početak, odredite jednu nedelju u kalendaru i definišete raspored i vrstu treninga. Ako izdržite tu jednu nedelju, ponovite isto i sledeće. Pa opet i opet… U jednom trenutku, to će postati vaša dnevna rutina koja će činiti da se osećate zadovoljno i zdravo, i bez koje nećete moći da zamislite početak novog dana.  

 

Autor teksta: Dipl. prof. sporta Radenko Đerić

 

Leave a Reply