fbpx
  • +381 11 40 57 367
  • Radnim danima: 7-22h, Vikendom: 9-15h
  • Kneginje Zorke 60, Beograd

Da li je vežbanje uvek najbolji lek?

30/06/2020

Australijski naučnik profesor Rob Njuton proveo je godine testirajući I prepisujući vežbanje kao
recept za hronične bolesti i veruje da je vežbanje, a ne odmor u krevetu, odgovor. Objašnjava
ulogu vežbe u suzbijanju prehlade, raka i COVID-19 i deli znanja koja je stekao dok je radio kao
elitni sportski konsultant za Chicago Bulls.

U svojoj karijeri imali ste pacijente od hronično bolesnih od raka do elitnih sportista.
Imate li jedan savet koji se odnosi na sve ljude?

Nikada nemoj odustati! Morate ostati fizički aktivni, generalno, ako ne svaki dan. Čak i ako vam
je izuzetno loše, ako se opredelite za potpuni odmor, imaćete samo lošiji ishod. Uvek možete da
vežbate. Trenutno imam pacijente sa uznapredovalim karcinomom – metastatske lezije u
kostima, ali jednostavno se fokusiramo na vežbanje delova koji nisu zahvaćeni. Ukoliko bi samo
sedeli i ležali, umrli bi brže.

Dakle, ideja o tome da bolesni treba da leže je zabluda?

Uz bilo koju hroničnu bolest, povredu ili bolest, usvajanje strategije potpunog odmora je
kontraproduktivno. Samo će vam pogoršati stanje. Ogromnoj većini populacije je dobro da ide i
vežba svaki dan. Ključni faktori koje treba razmotriti su koji način vežbanja, doza u smislu
intenziteta i obima treninga i sve kontraindikacije koje treba imati u vidu.

Verujete li da nema dovoljno istraživanja na temu prave doze za treniranje. Šta ste otkrili
iz istraživanja kako različiti programi za vežbanje mogu da leče određene tegobe?

Znamo da je fizička aktivnost od suštinskog značaja. Sada istražujemo kako se vežba najbolje
propisuje za lečenje čitavog niza hroničnih bolesti. Na primer, ako neko ima dijabetes tipa dva,
propisujemo dizanje tegova, jer je povećanje mišićne mase posebno efikasno za izlečenje
dijabetesa, kad ništa drugo ne deluje. Moje posebno interesovanje je rak. Trenutno znamo da
vežbanje pomaže u upravljanju karcinomom, ali ne znamo kako to deluje i ne znamo dovoljno o
optimalnoj dozi.

Da li je istina da u svetu postoji cilj da se napravi čarobna pilula koja zamenjuje potrebu
za vežbanjem?

Ljudi stalno pričaju o leku koji će oponašati efekte vežbanja, ali to nije moguće.
Mi smo vekovima udaljeni od nečeg takvog – jednostavno zato što su naša tela previše složena, previše interaktivna.
Poremetiš jedan deo i to poremeti sve ostalo. A to je tipično za većinu
farmaceutskih lekova. Oni ciljaju određeni problem, ali izazovu sve vrste drugih nuspojava, jer
narušavaju druge puteve i sisteme. Vežba to ne čini. Ona deluje pozitivno na sve sisteme tela.

Vi se bavite istraživanjem kako oni koji pate od hronične bolesti mogu imati koristi od
precizno prilagođenog recepta za vežbanje. Da li i zdravim ljudima treba takav prilagođen
recept?

Naš najveći problem je što dve trećine stanovništva praktično neprestano sedi. Tako da bi za
početak bilo dobro kada bi više ljudi uradilo bilo šta. Bilo kakav vid kretanja je bolji od sedenja.
Dakle, umesto da se fokusirate na posebno skrojen propisani program, bolja preporuka je da
zdravi ljudi rade široki spektar treninga snage, aerobni trening i trening fleksibilnosti. Fokus
treba da bude na funkcionalnom aspektu vežbanja. Jer mi smo kao vrsta tako dizajnirani,
moramo brzo da trčimo, ali isto tako moramo dugo I da hodamo, moramo nositi teške stvari, ali
moramo I da budemo dovoljno fleksibilni da bismo bili okretni.

Da li je ta raznovrsnost vežbi recept kako da se oduprete prehladi ili čak bolesti poput
COVID-19?

Biti fizički aktivan pruža zaštitu i od nezaraznih i od infektivnih bolesti. Ljudi koji nisu fizički
aktivni imaju malo mišićne mase, a više masti, zatim hormonalnu neravnotežu koja ugrožava
njihov imunološki sistem, a njihovo telo je u tom stalnom upalnom stanju niskog nivoa. Svakog
dana nas bombardiraju patogeni – kroz hranu koju jedemo, vazduh koji dišemo, kroz svaku
površinu koju dodirujemo. Telo se veći deo vremena bavi uništenjem svih tih uljeza. Problem je
ukoliko stalno sedite i vaš imuni sistem je oslabljen zbog toga, onda je veća verovatnoća da
ćete dobiti prehladu i grip i verovatno ćete imati ozbiljnije posledice od ovih bolesti. A isto je i za
COVID-19. To se dobro pokazuje u Sjedinjenim Državama posebno kod muškaraca sa
prekomernom telesnom težinom, dijabetesom tipa 2 ili drugim bolestima prouzrokovanim stilom
života. Oni su zloženi mnogo većem riziku od ozbiljnijih ishoda ove bolesti.

Mnogo više ljudi će umreti ove godine od srčanih bolesti, dijabetesa, sarkopenije, osteoporoze, I
td. nego što će umreti od COVID-19. Znam da je sada pandemija u fokusu, ali stvarnost je da
sve ove hronične bolesti nisu brige, one će nastaviti da se uvećavaju. Zato se ceo moj tim
trenutno trudi da pokuša da održi ljude fizički aktivnim pod ograničenjima koja imamo zbog
COVID-19. Morate biti fizički aktivni u većini, ako ne i svakog dana. To je u našoj osnovnoj
biologiji. Ne možemo da previđamo tu činjenicu.

Profesor Rob Njuton je naučnik godine zapadne Australije 2019. godine, istraživač na Institutu
za medicinu vežbanja Univerziteta Edith Cowan i profesor sportske medicine. Koautor je
nacionalnih i međunarodnih smernica za vežbanje i rak i pomogao je da se oblikuju programi
podrške pacijentima u Australiji, Velikoj Britaniji, Evropi, Kini i Severnoj Americi.

Prijavi se za probni trening

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.